Jak działa mózg podczas nauki języka?

Nauka języka obcego to za każdym razem duże wyzwanie – szczególnie, jeśli nie przychodzi ona nam naturalnie, ale jesteśmy świadomi podejmowanego wysiłku. Naukowcy udowodnili, że to lewa półkula mózgu jest bardziej aktywna podczas nauki języków. To w niej bowiem znajdują się ośrodki odpowiedzialne za rozumienie i posługiwanie się mową:

  • ośrodek Broki – odpowiedzialny za produkcję mowy,
  • ośrodek Wernickiego – odpowiedzialny za rozumienie mowy,
  • kora motoryczna – odpowiedzialna za poruszanie się ust i języka,
  • kora słuchowa – stanowiąca wewnętrzny system odniesienia mowy.

Warto jednak podkreślić, że prawa półkula naszego mózgu również ma udział w nauce języka. W niej jest m.in. przetwarzany akcent czy brzmienie wypowiadanych zdań. A to w niektórych językach decyduje o znaczeniu wypowiadanych słów, ma to np. miejsce w przypadku języka mandaryńskiego.

mózg 

Jako że obie półkule mózgu są zaangażowane podczas nauki obcego języka, warto skupić się na zwiększeniu przepływu informacji pomiędzy nimi. W jaki sposób to zrobić? Aby tak się stało trzeba oczywiście poćwiczyć – mowa o ćwiczeniach na synchronizację półkuli mózgowych, do których należą między innymi:

  • żonglowanie,
  • alfabet Game (można samodzielnie stworzyć do niego planszę, pod każdą literą alfabetu należy spontanicznie dopisać literki: L,P,O. Następnie należy na głos czytać kolejne literki, jednocześnie unosząc pionowo w bok ręce zgodnie ze wcześniejszym zapisem: L=lewa, P=prawa, O=obie),
  • ruchy naprzemienne
  • czy pisanie lub rysowanie naraz dwoma rękami.

Są to ćwiczenia proste jedynie na pierwszy rzut oka. Trzeba się bowiem bardzo skoncentrować, żeby wykonać je prawidłowo. Zresztą może to potwierdzić każdy, kto choć raz w życiu próbował swoich sił w żonglerce. Mimo tego wspomniane ćwiczenia są warte zachodu, szczególnie wykonywane podczas przerwy w nauce języka obcego. Poprawiają bowiem koncentrację i pozwalają lepiej zapamiętywać nowe słowa.


Newsletter